ისტ-ის სწავლების მეთოდიკა







meToduri orientirebi

 

 meToduri uzrunvelyofa efuZneba erovnul saswavlo gegmaSi

warmodgenil ZiriTad meTodur orientirebs:
       siRrmiseuli swavleba (masalis etapobrivad da mravalmxrivad miwodeba, axali cnebebis safuZvlianad da gansxvavebul konteqstebSi ganxilva, saganTaSorisi kavSirebis gamovlena)
       motivaciis gazrda (moswavle unda xedavdes davalebis mizans, mis saWiroebas, kavSirs realur cxovrebasTan)
       moswavleTa CarTuloba.

tradiciulad swavleba mimarTulia codnis garkveuli moculobis dauflebaze, xolo moswavlis inteleqtualuri da SemoqmedebiTi unarebis ganviTarebas naklebi yuradReba eqceva. codnis daufleba SeuZlebelia gonebrivi SesaZleblobebis ganviTarebis gareSe, xolo codna, romelic dRes sakmarisad iTvleba, xval ukve arasakmarisia. es gansakuTrebiT teqnologiur sferos exeba, romelic elviseburi siswrafiT viTardeba.
swored amitom Tanamedrove ganaTlebis mTavari amocanaa yuradRebis gadatana codnis gadacemis procesidan moswavlis gonebriv da SemoqmedebiT ganviTarebaze. moswavles unda gadavceT ara garkveuli moculobis mza codna, aramed ganuviTaroT codnis damoukideblad mopovebisa da gamoyenebis unari. aseTi amocanebis gadawyveta SeuZlebelia tradiciuli
saswavlo procesis mniSvnelovani Secvlis gareSe.
mTavari cvlileba unda Seexos maswavleblisa da moswavlis rols saswavlo procesSi. moswavle unda ganixilebodes ara saswavlo procesis obieqtad, romelsac unda gadaeces garkveuli codna, aramed saswavlo procesis aqtiur subieqtad, romelic maswavleblis mxardaWeriT agebs sakuTar codnas, iZens damoukideblad swavlis unar-Cvevebs.

meToduri rekomendaciebi

nebismieri sagani, maT Soris ist ganixileba ara rogorc mizani, romelsac unda miaRwios moswavlem, aramed rogorc erTerTi saSualeba moswavlis individualuri SesaZleblobebis ganviTarebisa. maswavlebeli, sakuTari sagnis mravalferovani saSualebebis gamoyenebiT unda eswrafodes mTavari amocanis gadaWras – moswavlis pirovnebis
ganviTarebas.
swavlaSi umniSvnelovanesi roli eniWeba moswavlis Sinagan motivacias iswavlos ise, rom SeZlos rTuli problemebis gadawyveta. dawyebiTi skolis moswavleebis motivaciis amaRlebis mTavari wyaro interesis gaRvivebaa sagnisadmi.
amis gakeTeba sakmaod rTulia. am asakSi moswavleebs ar SeuZliaT didi xniT dauTmon yuradReba imas, rac maTi interesebis farglebs gareTaa. swavlebis sxvadasxva efeqturi xerxebi, mxolod mokle droiT ipyrobs maT yuradRebas. Tanamedrove pedagogika erT-erT gamosavals xedavs iseT midgomaSi, romelsac hqvia _  `swavla keTebiT~.
swored es midgoma udevs safuZvlad warmodgenili saxelmZRvaneloebis serias. praqtikuli davalebebisa da gansakuTrebiT proeqtebis ganxorcielebis procesSi moswavleebi swrafad euflebian teqnologiur instrumentebs, amyareben kavSirs sxva sagnebTan, qmnian realur da sasargeblo informaciul produqtebs. es zrdis moswavleebis motivacias da, Sesabamisad, maT Sedegebs.




    საინფორმაციო ტექნოლოგიების გამოყენება უწყვეტი განათლებისათვის
    რეზიუმე: თანამედროვე ინფორმაციული ტექნოლოგიები არსებითად განსაზღვრავს განათლების მომავალს. ამით საფუძველი ეყრება სამყაროს განვითარებისა და მასთან ადაპტაციის ნორმალურ პირობებს. ტექნიკური პროგრესი მოითხოვს, განათლების სისტემამ ფეხი აუწყოს სიახლეებს. ეს მასწავლებელს საშუალებას მისცემს, შეცვალოს სწავლების მეთოდები და მიდგომები. როგორც დაკვირვებამ გვიჩვენა, საინფორმაციო ტექნოლოგიების დანერგვამ დააჩქარა სწავლების პროცესი და აამაღლა მისი ხარისხი, თვისებრივად შეცვალა სწავლების პროცესი და შედეგი:

    - ხელი შეუწყო მოსწავლეთა მოტივაციის ამაღლებას და მათ ინტეგრაციას საზოგადოებასთან; 
    - გამოიწვია მოსწავლეთა ახალი უნარების განვითარება; 
    - მოახდინა სასწავლო დროის ეკონომია; 
    მზა წყაროებზე დაყრდნობით შეივსეს ცოდნა და შეძლეს კვლევა-ძიების დამოუკიდებლად წარმართვა. 


    შედეგად, მოსწავლეები მივიდნენ იმ დასკვნამდე, რომ საინფორმაციო ტექნოლოგიები უნდა გამოიყენონ არა მხოლოდ გართობის მიზნით, არამედ იმ ცოდნის შესაძენად, რომელსაც ცხოვრებაში გამოიყენებენ და განავითარებენ. თანამედროვე ინფორმაციული ტექნოლოგიები, როგორც მეცნიერულ კვლევათა პროდუქტი, არსებითად განსაზღვრავს განათლების მომავალს. ამით საფუძველი ეყრება სამყაროს განვითარებისა და მასთან ადამიანის ადაპტაციის ნორმალურ პირობებს. 

    რატომ საგანმანათლებლო ტექნოლოგია? 

    საგანმანათლებლო ტექნოლოგიების გამოყენება შესაძლებლობას აძლევს პედაგოგებს, სწავლების სხვადასხვა მეთოდთან ტექნოლოგიების ინტეგრირებით უფრო მეტ შედეგს მიაღწიონ. ტექნოლოგიების გამოყენება ხელს უწყობს მოსწავლეთა ჰარმონიულ ინტეგრაციას საინფორმაციო საზოგადოებასთან, მოტივაციის ამაღლებას, უნარებისა და სწავლის სურვილის ფორმირებას, ეხმარება მოსწავლეს ცოდნის დაუფლებაში და საშუალებას აძლევს მოსწავლეს გამოავლინოს და განავითაროს ისეთი უნარები, როგორებიცაა: 
    მიზნის გაცნობიერება; . 
    ადრე მიღებული ცოდნის აქტიური რეპროდუცირება; . 
    მზა წყაროებზე დაყრდნობით ცოდნის შევსება; . 
    კვლევა–ძიების დამოუკიდებლად წარმართვა; 


    საინფორმაციო ტექნოლოგიების დანერგვა სწავლებაში მასწავლებელს საშუალებას აძლევს თვისებრივად შეცვალოს სწავლების შინაარსი, მეთოდები და ორგანიზაციული ფორმები, განახორციელოს სწავლებისადმი შემოქმედებითი მიდგომები, მოახდინოს სასწავლო პროცესის ჰუმანიზება, ინდივიდუალიზაცია, ინტენსიფიკაცია, რაც გამოიწვევს სწავლების ხარისხის გაუმჯობესებას. მასწავლებელი, რომელიც პედაგოგიურ მოღვაწეობაში ინფორმაციულ ტექნოლოგიებს იყენებს, უფრო მეტად მობილურია, მიისწრაფვის სიახლეებისაკენ, ითვისებს პიროვნებაზე ორიენტირებულ ცოდნას. განსაკუთრებით უნდა აღინიშნოს სწავლებაში საინფორმაციო ტექნოლოგიების ემოციოგენურობის ფაქტორი, მისი გამოყენების პოზიტიური და დადებითი გავლენა მოსწავლეებზე. სწორედ ინფორმაციული ტექნოლოგიები იძლევა შესაძლებლობებს, შექმნან, შეინახონ, გადაამუშავონ ინფორმაცია და ეფექტურად წარუდგინონ ის მოსწავლეებს. სწავლების ეფექტურობის მისაღწევად საჭიროა არსებული პედაგოგიური გამოცდილებისა და მეცნიერული კვლევების შერწყმა თანამედროვე ინფორმაციულ ტექნოლოგიებთან, რაც გულისხმობს ძირძველი ტრადიციული პედაგოგიური გამოცდილების რეალიზებას, რაც საგანმანათლებლო სივრცის ხარისხობრივ ცვლილებებს გამოიწვევს. 


    მზარდია ინფორმაციული ტექნოლოგიების როლი ყველა მიმართულებით. მთელი მსოფლიო, განსაკუთრებით კი განვითარებული ქვეყნები, ცდილობენ ინფორმაციული ტექნოლოგიების დანერგვას სხვადასხვა, მათ შორის განათლების სფეროში. საგანმანათლებლო სისტემა აქტიურად ცდილობს ადრეული ასაკიდანვე ბავშვებისთვის ინფორმაციული ტექნოლოგიების ეფექტურად გამოყენების უნარების განვითარების ხელშეწყობას. 


    აღნიშნული საგანმანათლებლო ტექნოლოგიები ხელს უწყობს: 
    მოსწავლეთა ჰარმონიულ ინტეგრაციას საინფორმაციო საზოგადოებასთან; 
    მოსწავლეთა მოტივაციის ამაღლებას; 
    თანამედროვე საინფორმაციო ტექნოლოგიები ხელს უწყობს უნარებისა და სწავლის სურვილის ფორმირებას ცოდნის დაუფლებაში. 
    საინფორმაციო ტექნოლოგიების გამოყენება ეხმარება მოსწავლეს გამოავლინოს და განავითაროს ისეთი უნარები, როგორებიცაა: მიზნის გაცნობიერება; ადრე მიღებული ცოდნის აქტიური რეპროდუცირება; მზა წყაროებზე დაყრდნობით ცოდნის შევსება; . კვლევა–ძიების დამოუკიდებლად წარმართვა; 

    საინფორმაციო ტექნოლოგიების დანერგვა სწავლებაში მასწავლებელს საშუალებას აძლევს თვისებრივად შეცვალოს სწავლების შინაარსი, მეთოდები და ორგანიზაციული ფორმები, განახორციელოს სწავლებისადმი შემოქმედებითი მიდგომები, მოახდინოს სასწავლო პროცესის ჰუმანიზება, ინდივიდუალიზაცია, ინტენსიფიკაცია, რათა მიღწეულ იქნას სწავლების ხარისხის გაუმჯობესება. საინფორმაციო ტექნოლოგიების დანერგვა მკვეთრად აჩქარებს სწავლების პროცესს და ამაღლებს მის ხარისხს, ახდენს სასწავლო დროის ეკონომიას. მასწავლებელი, რომელიც იყენებს ინფორმაციულ ტექნოლოგიებს თავის პედაგოგიურ მოღვაწეობაში, უფრო მეტად მობილურია, მიისწრაფვის სიახლეებისაკენ, ითვისებს პიროვნებაზე ორიენტირებულ ცოდნას. 

    როგორც „European Commission Directorate General Information Society and Media“ - ის მიერ გამოქვეყნებულ კვლევაში („ Survey of Schools: ICT in education“) არის აღნიშნული, ევროკავშირის სკოლებში მასწავლებლებისა და მოსწავლეების მიერ ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენების მაჩვენებელი უპრეცედენტოდ მაღალია, ხოლო მათი შეფასება - უჩვეულოდ პოზიტიური და იმედის მომცემი. კვლევის ერთ-ერთი შემადგენელი ნაწილი იყო ე.წ. „teacher index“, რომელშიც მოცემულია მასწავლებლების მიერ ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენების ინტენსივობისა და ეფექტიანობის ამსახველი რამდენიმე გრაფიკი და დიაგრამა, ხოლო დასკვნაში წერია: „კვლევის ანალიზით დადგინდა, რომ წარმატებული და თავდაჯერებული მასწავლებლები კლასში მუშაობის დროს გაცილებით ინტენსიურად იყენებენ ინფორმაციულ ტექნოლოგიებს, ძირითადად კომპიუტერებს, ინტერნეტს და პროექტორს. ასევე დადგინდა, რომ როცა მასწავლებლების წვდომა სხვადასხვა სახის ინფორმაციულ ტექნოლოგიასთან გარკვეული მიზეზების გამო დაბალია, ეს მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს მათი მუშაობის ნაყოფიერებაზე. სხვა მრავალ ფაქტორთან ერთად, ამ კვლევით ნათლად გამოჩნდა პირდაპირპროპორციული კავშირი მასწავლებლების წარმატებულ, ნაყოფიერ მუშაობასა და მათ მიერ ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენების ინტენსივობას შორის. 


    გარდა ამისა, კვლევის დასკვნაში ვკითხულობთ: „სკოლის მასწავლებლები მთელი ევროპის მასშტაბით უკვე თავიანთ პირად არასამუშაო დროს აქტიურად უთმობენ ინფორმაციულ ტექნოლოგიებში თვითგანვითარებას და მათი მოტივაცია ნათელია - მოემზადონ უკეთ 21-ე საუკუნის სასკოლო გარემოსთვის. პოლიტიკოსები გონიერებას გამოიჩენენ მაშინ, თუ გამოიყენებენ მასწავლებელთა ამ დიდებულ მოტივაციას და მოამარაგებენ მათ ინფორმაციული ტექნოლოგიის უახლესი ინოვაციური საშუალებებით. ინფორმაციული ტრენინგის ინტენსივობა თუ თავად გამოყენებული ინფორმაციული ტექნოლოგიები საკმაოდ განსხვავდება ერთმანეთისგან, ევროპის სკოლებში ძირითადად იყენებენ კომპიუტერებს, როგორც პერსონალურს, ასევე ლეპტოპებს. ასევე სხვადასხვა სახის გაჯეტებს. კომპიუტერებს მასწავლებლები იყენებენ იმისთვის, რომ ჯგუფს მისცენ დავალებები, არა მარტო კლასში, არამედ კლასს გარეთ მუშაობისთვის. მასწავლებლები კომპიუტერებს გამოიყენებენ ასევე ვიზუალური თუ აუდიო გამოსახულებისთვის რაც ერთი-ორად აადვილებს ნებისმიერი საგნის სასწავლო მასალის ათვისებას მოსწავლეების მიერ. ზემოხსენებული გაჯეტები, ისევე როგორც კომპიუტერები, იძლევა იმის საშუალებას, რომ მასწავლებლებმა და მოსწავლეებმა გამოიყენონ სპეციალურად შექმნილი პროგრამები თუ აპლიკაციები, მაგალითად, როგორიცაა, ყველასათვის ცნობილი Microsoft Word იმისთვის, რომ გააკეთონ ჩანაწერები. მასწავლებლები და მოსწავლეები ასევე იყენებენ სმარტფონებს აკადემიური მიზნებისათვის. E-learning ძალიან პოპულარული ხდება მთელ მსოფლიოში, რადგან იგი საოცრად მოსახერხებელია და ხელმისაწვდომია ნებისმიერ ადგილას. სმარტფონების საშუალებით მოსწავლეებს შეუძლიათ აკადემიური ინფორმაციის მოძიება სპეციალური „საგანმანათლებლო მობილური აპლიკაციების“ საშუალებით. ევროპის სკოლებში ასევე იყენებენ ე.წ. „ჭკვიან დაფებს“(smart interactive Whiteboards). ასეთ დაფებს აქვთ სენსორული ზედაპირი, რაც მასწავლებლებსა თუ მოსწავლეებს საშუალებას აძლევს, პრეზენტაციისა თუ ნებისმიერი მასალის ახსნის დროს კლასში, სპეციალური კალმით მიუთითონ ეკრანზე სასურველ ინფორმაციაზე, დახატონ, დაწერონ მასზე, ასევე გადართონ სლაიდები, გაადიდონ ეკრანი. დაფაზე მუშაობა ორ ადამიანსაც შეუძლია ერთდროულად. პროექტორების გამოყენებით შესაძლებელია ამ დაფებზე ვიზუალური ეფექტების შექმნა და როგორც მასწავლებლები ამბობენ, ამით სასწავლო პროცესი გაცილებით უფრო სახალისო და საინტერესო ხდება ნებისმიერი ასაკის მოსწავლეებისათვის. ძალიან ხშირად ისეთი სკოლის მასწავლებლები, სადაც არ არსებობს გამართული და თანამედროვედ აღჭურვილი საბუნებისმეტყველო მეცნიერებათა ლაბორატორიები, თვალსაჩინოებათა წარმოსადგენად, სწორედ ასეთი სახის ვიდეოებს იყენებენ, რაც საკმაოდ ეფექტურია. 


    აქვე ალბათ, საინტერესო იქნება, თუ განვიხილავთ ფინეთის საგანმანათლებლო სისტემის მაგალითს, რომელიც, რა თქმა უნდა, ინფორმაციულ ტექნოლოგიებსაც უკავშირდება. იგი იმდენად ინოვაციური და საინტერესო აღმოჩნდა, რომ ბოლო რამდენიმე წელია მთელი მსოფლიო ამ სისტემას განიხილავს. სანამ ტექნოლოგიას შევეხებით, მანამდე უნდა ითქვას, რომ ფინეთის საგანმანათლებლო სისტემა სრულიად განსხვავებული და უპრეცედენტო ფენომენია. მაგალითად, ყველა მასწავლებელს მოეთხოვება მაგისტრის ხარისხი და შესაბამისად კონკურენციაც საოცრად ძლიერია, ყველა სკოლას და რაც უნდა წარმოუდგენელი იყოს, ყველა მოსწავლეს, ინდივიდუალური სასწავლო გეგმა აქვს შედგენილი, ინდივიდუალური მიზნები და ამოცანები აქვს დასახული. ამის პარალელურად კი ფინეთში გადაწყვიტეს, რომ ტექნოლოგიების დანერგვა აუცილებელი ნაბიჯი იყო შემდგომი განვითარებისთვის. აღსანიშნავია ის ფაქტი, რომ 2016 წელს ფინეთის ეროვნული გამოცდა, რომელიც ერთადერთი გამოცდაა სკოლის დამთავრების შემდეგ , უკვე ციფრული გახდა და კომპიუტერებთან ტარდება. „ფინელ მასწავლებელთა უმრავლესობისთვის სწავლა ნიშნავს გონივრული კავშირის დამყარებას უკვე ნასწავლ მასალასა და იმ ინფორმაციას შორის, რომელიც გონებას ჯერ არ აუთვისებია, ამისთვის, კი ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენება საუკეთესო შედეგის მომტანია“ - ამბობს ფინელი მწერალი და განათლების ექსპერტი პასი საჰლბერგი. მიუხედავად იმისა, რომ მასწავლებელთა ნაწილი კონსერვატორულ დამოკიდებულებას იჩენს და ხშირად უნდობლობას უცხადებს ინოვაციურ ტექნოლოგიებს სკოლებში, ნელ-ნელა ყველასათვის ნათელი ხდება, რომ მასწავლებელი უნდა იქცეს იმ ადამიანად, რომლის მთავარი მოვალეობა იქნება, მოსწავლეთა ძალები და რესურსები მიმართოს ცნობისმოყვარეობისა და ახლის გაგების სურვილისაკენ. აამაღლოს მათი მოტივაცია და რაც მთავარია, დაეხმაროს მათ იმის გარკვევაში, რა უნდათ აკეთონ ცხოვრებაში. 


    საქართველოს საგარეო კურსი ევრო-ატლანტიკური ინტეგრაციისკენ არის მიმართული, ჩვენ ვცდილობთ დემოკრატიული რეფორმებით გავაუმჯობესოთ სოციალური, ეკონომიკური პირობები, განვავითაროთ სხვადასხვა ინსტიტუცია და საბოლოოდ გავხდეთ ძლიერი დემოკრატიული ევროპული სახელმწიფო. „მე ვარ ქართველი და მაშასადამე ვარ ევროპელი“. ამ ყველაფრის მისაღწევად კი ერთ-ერთი უპირველესი და უმთავრესი გზა სწორედ განათლებაზე გადის. განათლების საძირკველი კი სწორედ სკოლაა, ადგილი, სადაც მოსწავლეები საბაზისო ზოგად განათლებას იღებენ, ამისთვის კი აუცილებელია, ფეხი ავუწყოთ მსოფლიოს განვითარებული ქვეყნების რიტმს. ჩვენს საუკუნეში განვითარება და ტექნოლოგიები ურთიერთგადაჯაჭვული ცნებებია, განსაკუთრებული მნიშვნელობა კი ინფორმაციულ ტექნოლოგიებს ენიჭება. საქართველოს სკოლების ტექნიკური ბაზები არც თუ ისე მოუწესრიგებელია, სკოლათა უმრავლესობას აქვს პერსონალური კომპიუტერები, ლეპტოპები და პროექტორები, ხოლო რამდენიმე ათეულ სკოლაში მოწყობილია „მომავლის კლასი“. 


    ზემოხსენებული „მომავლის კლასები“ ულტრათანამედროვე ტექნიკითაა აღჭურვილი. რაც მასწავლებლებს საშუალებას აძლევს ჩაატარონ ინტეგრირებული გაკვეთილები. საქართველოს მასშტაბით არსებულ ყველა „მომავლის კლასთან“ ონლაინ ჩართვაა შესაძლებელი. გარდა ამისა, გაკვეთილზე მასწავლებელს საშუალება აქვს მონიტორის საშუალებით თვალყური ადევნოს მუშაობის პროცესს. საჭიროების შემთხვევაში გაუწიოს დახმარება, გაუგზავნოს მათ კომენტარი. მრავალფუნქციურ საკლასო ოთახში შესაძლებელია ჩატარდეს ინგლისურის, ქართულის, ქიმიის, ბიოლოგიის, ფიზიკის, გეოგრაფიის, მათემატიკის, მუსიკის გაკვეთილები. სხვადასხვა საგნების სწავლებისას გამოყენებულ იქნეს ვირტუალური ლაბორატორიები და სასწავლო „იარაღები“ (სახაზავი, ტრანსპორტირი, ფარგალი და სხვადასხვა ფიგურების ასაგები ხელსაწყოები). მოსწავლეებს საშუალება აქვთ შეინახონ და შემდგომ გამოიყენონ ჩატარებული გაკვეთილების ელექტრონული ვერსია. მაღალი ხარისხის ვიზუალიზაცია და აუდიო სისტემა ახალი მასალის ეფექტური პრეზენტაციის საშუალებას იძლევა.“ 


    დაბოლოს, უნდა შევეხოთ ინფორმაციულ ტექნოლოგიათა გამოყენების ზომიერებასა და სიფრთხილეს დაწყებით კლასებში. გასათვალისწინებელია მოზარდის ასაკობრივი თავისებურებები, რის მიხედვითაც უნდა განისაზღვროს კომპიუტერის მონიტორთან მოსწავლის მუშაობის დროის ხანგრძლივობა. ანიმაციური პროგრამების რეალიზების დროს, მონიტორზე გამოტანილია ანიმაციური საგნების ფერის, მოძრაობის სინქრონიზების, მუსიკალური ტონალობის და ა. შ. შერჩევა. კიდევ უფრო დიდ სირთულესთან გვაქვს საქმე, მოზარდის მიერ ისეთ ინტერნეტსაიტებთან ხელმისაწვდომობის შემთხვევაში, რომელიც მის ასაკს არ შეეფერება და მისთვის აუნაზღაურებელი ზიანის მოტანა შეუძლია. ამ დროს იგი, ყოველგვარი კონტროლის გარეშე, ექცევა მისი ფსიქოლოგიური ზემოქმედების ქვეშ. ამისათვის საჭიროა, ვეძებოთ გზები მოზარდის მავნე ზემოქმედებისაგან დასაცავად. ინფორმაციული უშიშროება კი მთლიანად უკავშირდება სახელმწიფო პოლიტიკას, რათა უზრუნველყოს ამ სფეროს სამართლებრივი რეგულირება. 


    თანამედროვე საინფორმაციო ტექნოლოგიების დანერგვა სწავლებაში მასწავლებელს საშუალებას აძლევს, თვისებრივად შეცვალოს სწავლების შინაარსი, მეთოდები და ორგანიზაციული ფორმები უწყვეტი განათლებისაკენ, განახორციელოს სწავლებისადმი შემოქმედებითი მიდგომები, მოახდინოს სასწავლო პროცესის ჰუმანიზება, ინდივიდუალიზაცია, ინტენსიფიკაცია, რათა მიღწეულ იქნას სწავლების ხარისხის გაუმჯობესება. მასწავლებელი, რომელიც იყენებს ინფორმაციულ ტექნოლოგიებს თავის პედაგოგიურ მოღვაწეობაში, უფრო მეტად მობილურია, მიისწრაფვის სიახლეებისაკენ, ითვისებს პიროვნებაზე ორიენტირებულ ცოდნას. დღეს უკვე ვითარდება და ფეხს იკიდებს დისტანციური სწავლება, რომელიც ინფორმაციული ტექნოლოგიების გამოყენების მაღალი საფეხურია. იგი წარმოადგენს თანამედროვე ინფორმაციულ ტექნოლოგიებზე დაფუძნებულ, საგანმანათლებლო პროცესების ახალი სახით ორგანიზებას. დისტანციური სწავლების სისტემის ფორმირება და განვითარება რთული და მრავალმხრივი პროცესია. დისტანციური სწავლება კი არ უარყოფს ტრადიციული სწავლების ფორმებს, არამედ იგი ინფორმაციული ტექნოლოგიების საშუალებით ახდენს მისი რეზერვების ბალანსირებულ გამოყენებას, ამდიდრებს ინოვაციური სცენარებითა და წარმოდგენებით. 


    ჩავატარე კვლევა მერვე-მეთორმეტე კლასში, 80 მოსწავლეს შევავსებინეთ კითხვარი, ანკეტირების მეშვეობით გამოკითხვამ აჩვენა, რომ ინფორმაციის მიღების მიზნით, ინტერნეტსივრცეს იყენებს გამოკითხულ მოსწავლეთა 32 %; ხოლო დანარჩენი უფრო მეტ დროს ვიდეოთამაშებს, ვიდეოფილმებს და სოციალური ქსელით ურთიერთობას უთმობს, რაც ნამდვილად არ არის სახარბიელო. საჭიროა, ვეძებოთ გზები მოზარდის ინტერნეტის მავნე ზემოქმედებისაგან დასაცავად. ამის ნათელი მაგალითი და დასტური შემიძლია მოვიყვანო, კვლევის შემდეგ სკოლის მოსწავლეები მიწვევით წავიყვანე ტექნიკური უნივერსიტეტის საინფორმაციო ელექტროლაბორატორიაში, ბატონ დავით სონღულაშვილთან, სადაც მათ საინფორმაციო ტექნოლოგიების და ინტერნეტის მეშვეობით გვანახეს ფიზიკის, ქიმიის, მათემატიკის, ქართულის, ბიოლოგიის მუსიკის გაკვეთილები, ჩაატარეს ცდები ელექტრონული ტექნიკის და ინტერნეტის დახმარებით; ამ პროცესმა დიდი ინტერესი გამოიწვია მოსწავლეებში და მათთვის ასეთი მეთოდი გახდა სასიამოვნო და საინტერესო. 


    საბოლოო ჯამში, როგორც უკვე აღინიშნა, ინფორმაციულ ტექნოლოგიებს საკვანძო როლი აკისრია თანამედროვე მსოფლიოს წამყვან ზოგადსაგანმანათლებლო დაწესებულებებში სასწავლო პროცესის შესაბამისად წარმართვისთვის, თუმცა, სამწუხაროდ საქართველოში ამ კუთხით მდგომარეობა ჯერ კიდევ არცთუ სახარბიელოა. 


    განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს მიერ გატარებული რეფორმები, ცხადია, ხელს უწყობს ამ მიმართულებით გარემოს გაჯანსაღებას და განვითარებას, თუმცა რეალური შედეგების მისაღწევად აუცილებელია, საზოგადოების დიდმა ნაწილმა გააცნობიეროს ინფორმაციული ტექნოლოგიების სარგებლობის დადებითი მხარეები და უკეთ გამოიყენოს უკვე არსებული რესურსები სასწავლო პროცესში. 






    გამოყენებული ლიტერატურა: 
    ჩაჩანიძე გ., სართანია ვ., ინტერნეტ–განათლების ტექნოლოგიები და მისი განვითარების პერსპექტივები, მონოგრაფია, თბილისი, 2004 წ. 
    ნანობაშვილი ქ., ზივზივაძე მ., მათემატიკის ზოგიერთი საკითხის კომპიუტერული სწავლების მეთოდიკა ელემენტარულ სკოლაში, აკაკი წერეთლის სახელმწიფო უნივერსიტეტის გამომცემლობა, ქუთაისი, 2005 წ. 
    ჩაჩანიძე გ., ნანობაშვილი ქ., ზოიძე ნ., ინფორმატიკისა და განათლების მეცნიერების ინტერდისციპლინარული კავშირები. იხ: III საერთაშორისო სამეცნიერო კონფერენცია თემაზე: ,,კომპიუტინგი/ინფორმატიკა, განათლების მეცნიერებები, მასწავლებლის განათლება“, ბათუმი, 2014 წ. 
    ფრანგიშვილი ა., ჩაჩანიძე გ., ნანობაშვილი ქ., დისტანციური განათლების ინტერდისციპლინარული პროცესების მოდელირება. იხ: IV საერთაშორისო სამეცნიერო კონფერენცია თემაზე: ,,კომპიუტინგი/ინფორმატიკა, განათლების მეცნიერებები, მასწავლებლის განათლება“, თბილისი, 2016 წ. 
    ნანობაშვილი ქ., ზივზივაძე მ., კაკაშვილი გ., დისტანციური სწავლება, როგორც უწყვეტი განათლების საშუალება. იხ: IV საერთაშორისო სამეცნიერო კონფერენცია თემაზე: ,,კომპიუტინგი/ინფორმატიკა, განათლების მეცნიერებები, მასწავლებლის განათლება“, თბილისი, 2016 წ. 
    European Commission Directorate General Information Society and Media - ის მიერ გამოქვეყნებული კვლევა „ Survey of Schools: ICT in education“ 




როგორ უნდა წარვმართოთ გაკვეთილი შეფერხებების გარეშე - ​კლასის მართვის სტრატეგიები

ტერმინი "კლასის მართვა" აღწერს პროცესს, რომელიც მიზნად ისახავს გაკვეთილების შეფერხებების გარეშე წარმართვას. ეს ასევე გულისხმობს მოსწავლის ხელისშემშლელი ქცევების პრევენციას. ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორი, რომელიც გაკვეთილის ნორმალურ მსვლელობას განაპირობებს არის კლასში ქცევის წესებისა და პროცედურების დადგენა, რომელიც მასწავლებელმა წლის დასაწყისშივე მოსწავლეებთან ერთად უნდა შეიმუშაოს. 
წესები უფრო ფორმალური, წერილობითი ხასიათისაა და ისეთი ტიპის ფორმულირებებს მოიცავს, რომლის წყალობით მოსწავლემ იცის, თუ რის გაკეთების უფლება აქვს და რისი - არა. პროცედურა უფრო არაფორმალური ხასიათისაა და კონკრეტული წესების განხორციელების გზებია. ძალიან ნაყოფიერ შედეგს იძლევა ის პრაქტიკა, რომლის მიხედვითაც თვითონ მოსწავლეები არიან ჩართულნი წესების შედგენაში, რადგან მათ უვითარდებათ პასუხისმგებლობისა და საკუთრების შეგრძნება. 

მაგალითად, მოსწავლეებმა და მასწავლებელმა შეიძლება შექმნან "საკლასო კონსტიტუცია" ანუ კლასში ქცევის წესების და პროცედურების ერთობლიობა. საკლასო კონსტიტუციის შედგენის დროს მოსწავლეები თავისუფლად გამოთქვამენ თავიანთ შეხედულებებს, თუ რა არის მათი აზრით მოსწავლეებისათვის მისაღები ქცევები და, შესაბამისად, მსჯელობენ კლასის წესებსა და პროცედურებზე (სხვისი პატივისცემა, კლასის სისუფთავის შენარჩუნება და სხვა); მასწავლებელი მოსწავლეების ყურადღებას მიმართავს კონკრეტული წესების შესრულების მნიშვნელობაზე, იმ მიზეზებზე, თუ რატომ არ შეიძლება რაიმეს გაკეთება (მაგალითად, ადგილიდან პასუხის წამოძახება, ხმაური და სხვა); 

მოსწავლეები კლასის წესების შესრულების დადებით და დარღვევის უარყოფით შედეგებზე მსჯელობენ. ბოლოს მასწავლებელი მოსწავლეებს სთხოვს, რომ მიიღონ ის წესები, რომლებსაც მთელი კლასი ეთანხმება. სასურველია, რომ "საკლასო კონსტიტუცია" კედელზე თვალსაჩინო ადგილას იყოს გამოკრული და მისი დარღვევის შემთხვევაში მოსწავლეებს მივუთითოთ, თუ კონსტიტუციის რომელი პუნქტი დაირღვა. ამით მასწავლებელი მუდმივად ზრუნავს კლასის წესების დაცვაზე. შესაძლოა, მასწ ავლებელი და მოსწავლეები შეთანხმდნენ სანქციებზეც, ანუ იმ პროცედურებზე, თუ რა უნდა გააკეთონ იმ შემთხვევაში, თუ მოსწავლე არღვევს კლასის მიერ ერთხმად მიღებულ წესებს. 

სანქციების არსებობა ხელს უწყობს კლასის წესების დაცვას. მოსწავლეების მიერ ერთხმად მიღებული წესები და მისი შესრულების პროცედურები იძლევა იმის გარანტიას, რომ მთელი წლის განმავლობაში მასწავლებელმა შეინარჩუნოს დადებითი სასწავლო გარემო და სასწავლო პროცესი ნორმალურად წარიმართოს. კლასის მართვის სტრატეგიებში, გარდა ამისა, შედის გაკვეთილის დაგეგმვა, მოსწავლეთა ორგანიზება, დროის ორგანიზება და ა. შ.



  http://bunny.ge/ საიტზე შეგიძლიათ ფეისბუკის ანგარიშით გაიაროთ რეგისტრაცია და მოსინჯოთ თქვენი ძალები სხვადასხვა საგნის ტესტებში სხვადასხვა საგნებშიტესტების სირთულეების მიხედვით განხვავებულიატესტის გავლის შემდეგ იქმნება რეიტინგი რაც უდაოდ საინტერესოა და სახალისოც.              














       სწავლების მეთოდიკა და ელექტრონული ხელსაწყოები



ტექნოლოგიებით სწავლება დაწყებით კლასებში


წინამდებარე სტატიაში ვისაუბრებ ელექტრონული წიგნზე – თუ როგორ შეიძლება შევქმნათ ისროგორ შეიძლება გამოვიყენოთ გაკვეთილზე და რა შედეგების მიღწევაა შესაძლებელიროგორ შეიძლება ტექნოლოგიების დახმარებით შებრუნებული საკლასო ოთახის მოდელის გამოყენებით დაწყებითი კლასის მოსწავლეებში კითხვის უნარის გაუმჯობესებაასევეკოლეგებს შევთავაზებ აღნიშნული რესურსის გამოყენებით ჩემ მიერ ჩატარებული გაკვეთილის ნიმუშს.
სწავლების პროცესში მნიშვნელოვანია მოსწავლეთა მოტივაციის ამაღლებაამ მიმართულებით მნიშვნელოვან როლს ასრულებს საგანმანათლებლო ელექტრონული რესურსების გამოყენება.
რატომ არის მნიშვნელოვანი ელექტრონული რესურსების გამოყენება სასწავლო პროცესში?
§         ელექტრონული რესურსი არის დამატებითი თვალსაჩინოება;
§          სასწავლო პროცესი საინტერესოა და სახალისო;
§         სასწავლო პროცესში იზრდება მოსწავლეთა ჩართულობა;
§         იზრდება მოსწავლეთა მოტივაცია.
ყველა მოსწავლეს განსხვავებული კითხვის ტემპი აქვსზოგიერთს უჭირს წაკითხულის გააზრებაცშესაბამისადყველა მოსწავლეს განსხვავებული დრო სჭირდება ტექსტის დასამუშავებლადამიტომ ქართულის გაკვეთილზე გამოვიყენე ტექნოლოგიები (ელექტრონული წიგნიდა შებრუნებული საკლასო ოთახის მოდელით დავგეგმე გაკვეთილიმოსწავლეები სახლში კითხულობენ ჩემ მიერ დამზადებულ ელექტრონულ წიგნსრომელიც დავალებად მივეციყველა მათგანს შესწავლის ინდივიდუალური ტემპი აქვსშესაბამისადმათ ტექსტის დასამუშავებლად შეუძლიათ დახარჯონ იმდენი დრორამდენიც საჭიროა თითოეული მათგანისთვისგანსხვავებით ტრადიციული გაკვეთილისგანსადაც ახალი მასალის დასამუშავებლად დრო მკაცრად განსაზღვრულია და ზოგიერთი მოსწავლისთვის არასაკმარისიშებრუნებული საკლასო ოთახის მოდელით დაგეგმილი გაკვეთილით სუსტ მოსწავლეს ეხსნება დაძაბულობა და ახლა სახლში ყურადღებითა და დამოუკიდებლად ამუშავებს ტექსტს.
გაგაცნობთ ელექტრონული წიგნის შექმნის ერთ-ერთ საშუალებასკითხვა მოსწავლისათვის  სასიამოვნო პროცესად რომ იქცესშესაძლებელია მათ შევთავაზოთ კომპიუტერული ტექნოლოგიების გამოყენებით დამზადებული ელექტრონული წიგნებიშექმნილი რესურსი მასწავლებელს საშუალებას მისცემს სასწავლო პროცესში გამოიყენოს მრავალფეროვანი მხატვრული და საინფორმაციო ლიტერატურა.

1.       როგორ შევქმნათ ელექტრონული წიგნები?
ამისათვის საჭიროა შევარჩიოთ  ტექსტიფონიპერსონაჟებიდავუკავშიროთ ისინი ერთმანეთს თემატურად და შევქმნათ ილუსტრაციებიილუსტრაციებს გავაერთიანებთ პროგრამა PowerPoint-ში და ვურთავთ შესაბამის ტექსტს.

ფონების შესაქმნელად გამოვიყენოთ ვებგვერდი: www.pizap.comამ ვებ-გვერდზე შესაძლებელია შევქმნათ ფოტო-კოლაჟიდავამუშავოთ ფოტოჩამოვტვირთოთ მზა ფონი ან შევქმნათ საკუთარი ფანტაზიითBackgrounds განყოფილებაში მოცემულია მზა ფონების ფართო არჩევანიშესაძლებელია მოცემული ფონების  ჩამოტვირთვა და უცვლელად შენახვავებგვერდის Holidays-ის განყოფილებაში არის დამატებითი ჩანართებისადაც მოთავსებულია სადღესასწაულო თემატიკასთან დაკავშირებული მზა ფონებიპროგრამა სურვილის შემთხვევაში საშუალებას გვაძლევსთავად შევიტანოთ ცვლილებები არჩეულ ფონზე.


შექმნილი ფონები  შესაძლებელია უკვე გადავიტანოთ პროგრამა Power point-ის სლაიდებზეასევეფოტოს შეიძლება დავამატოთ მოძრავი ანიმაციებისხვა გრაფიკული ობიექტები ან დავამატოთ ტექსტისაყურადღებოა ის ფაქტირომ მოძრავი ანიმაციები მოძრაობენ მხოლოდ გაშვების რეჟიმშიშექმნილ სლაიდს შეგვიძლია დავადოთ ხმოვანი ეფექტიშესაძლებელია ხმა ავტომატურ რეჟიმშიც გავუშვათ.

2.                  ტექსტის დამუშავებისთვის გამოვიყენოთ კორნელის ჩანაწერების მეთოდი
§           რატომ არის მნიშვნელოვანი ჩანაწერების გაკეთება?
§           როგორ ვაწარმოოთ ჩანაწერები კორნელის მეთოდით?
§            როგორ გამოვიყენოთ კორნელის ჩანაწერების მეთოდი კლასში?
§            ჩანაწერები ხელს უწყობს კრიტიკული აზროვნების განვითარებას;
§          ინფორმაციის დამახსოვრებას;
§          ამარტივებს ინფორმაციისა და მონაცემების დახარისხებასა და დამუშავებას;
§           მოსწავლეებს უვითარდებათ დავალებაზე დამოუკიდებლად მუშაობის უნარები.
კორნელის ჩანაწერების ფორმის შესაქმნელად გვერდი გავყოთ 4 ნაწილადროგორც ქვევითაა ნაჩვენებიგვერდის ზედა სტრიქონში შეგვაქვს სახელი და გვარიკლასითარიღიმოთხრობის სათაურიმარჯვენა სვეტში გავაკეთოთ ჩანაწერებიეს შეიძლება იყოს საკვანძო სიტყვებიმნიშვნელოვანი სახელები ან თარიღებიდიაგრამები და სურათებიფორმულები და სხვამარცხენა სვეტში დავწეროთ ძირითადი იდეები და შეკითხვები თემის ირგვლივქვედა სტრიქონზე გავაკეთოთ მოკლე შეჯამება.
ჩანაწერების გაკეთების დროს შესაძლებელია საკუთარი სიტყვებით პერიფრაზირებააბრევიატურების ან სიმბოლოების გამოყენებაგანსხვავებული კონცეფციების ვიზულიზაციისთვის სხვადასხვა ფერების გამოყენებამხოლოდ მნიშვნელოვანისაკვანძო ინფორმაციის ჩაწერადიაგრამებისგრაფების გამოყენება.
სახელი:
გვარი:                             მოთხრობის სათაური:
კლასი:                       
თარიღი:                     


ძირითადი იდეებიშეკითხვები





ჩანაწერები ან ნახატი:

ü  საკვანძო სიტყვები
ü  მნიშვნელოვანი სახელები ან თარიღები
ü  დიაგრამები და სურათები
ü  ფორმულები
ü  და სხვა.


მოკლე შეჯამება


3.       როგორია შებრუნებული საკლასო ოთახის მოდელით დაგეგმილი გაკვეთილი?
გთავაზობთ გაკვეთილსრომელიც ჩავატარე შებრუნებული საკლასო ოთახის გამოყენებით და რომელიც კითხვის უნარის გაუმჯობესებასა და წაკითხულის გააზრებას  უწყობს ხელს.
გაკვეთილის თემა:  „მზე ყველას ეყოფა
საგანი:  ქართული
კლასი: მეორე
მიზანი: წაკითხული ან მოსმენილი ტექსტის გააზრება და შინაარსის გადმოცემადასკვნების გამოტანის უნარ-ჩვევების განვითარების ხელშეწყობაისეთი უნარ-ჩვევებისა და პრიორიტეტული გამჭოლი კომპეტენციების განვითარებაროგორიცაა წიგნიერებასწავლის სწავლაკრიტიკული და შემოქმედებითი აზროვნების ხელშეწყობაკომუნიკაციათანამშრომლობა.


მსვლელობა:
წინა დღით მოსწავლეებს ბუკებში ჩავუტვირთე პროგრამა Power Point-ში მომზადებული ელექტრონული წიგნიმივეცი მითითებარომ ყურადღებით წაეკითხათ და მოესმინათ ტექსტიმოეფიქრებინათ კითხვებზე პასუხებიმომდევნო გაკვეთილზე უნდა შეგვესრულებინა დავალებები.
ამ დროს მოსწავლეები დამოუკიდებლად გაეცნობიან და დაამუშავებენ ელექტრონულ წიგნსაღნიშნული რესურსის გამოყენებით ხალისით ხდება ახალი ტექსტის შესწავლამოსწავლეები კლასში შესასრულებელ დავალებებს ასრულებენ შინკლასში კი სრულდება სახლში მოსამზადებელი დავალებები.
აქტივობა 1:
ელექტრონული წიგნის განხილვა  მუშაობა კლასთან.
მოსწავლეებს დაურიგდებათ კორნელის გრაფამუშაობენ ინდივიდუალურადშემდეგ აკეთებენ პრეზენტაციას.
აქტივობა 2:ახალ სიტყვებზე დაკვირვება და წინადადებების შედგენა
მოსწავლეს ვაძლევთ დავალებას  ახალი სიტყვების გამოყენებით შეადგინონ წინადადებები.
აქტივობა 3:   წყვილში მუშაობა
მოსწავლეებს ვურიგებთ თაბახის ფურცლებსსადაც მოცემულია დიაგრამა და უნდა დაწერონ დათუნიასა და მუხის ხის თვისებებიშემდეგ დიაგრამას გადმოვიტანთ დაფაზე და ვიმსჯელებთ.
dat3


აქტივობა  4:  ტესტები
მოსწავლეებს დაურიგდებათ თაბახის ფურცლებზე გამზადებული ტესტებირომლებიც შედგება დახურული და ღია კითხვებისგან.
აღნიშნული დავალება ორიენტირებულია ტექსტის შინაარსის გახსენებაზე.
ტესტი
1.       დათუნია ცხოვრობდა
უღრან  ტყეში;        ჭალაში;      მდინარის ნაპირას.
2.       ხერომელმაც გამოუშვა მზის სითბო იყო
წიფელი;            ნაძვი;      მუხა.
3.       ტექსტში არ არის   ნახსენები
მგელი;         )კურდღელი;                   ციყვი.
4.       კურდღლებიციყვები და თაგვები თამაშობდნენ
კალათბურს;     თხილბურთს;      რკობურთს.
5.       ბურთი და მოედანი დარჩა დათუნას, ანუ
ბურთი დარჩა;       მოედანი დარჩა;      )  გამარჯვება დარჩა.
6.       თხილბურთელები გულგახეთქილები გაიქცნენანუ
გახარებულები გაიქცნენ;    შეშინებულები გაიქცნენ;      მოწყენილები გაიქცნენ.
7.       ტესტის მიხედვით მცივანა იყო
ციყვი ;                       )  თაგვი;               დათუნია.
8.       გაიგონა მისი ხმა ________________  მუხამ
ახალგაზრდა;         )  ბებერმა;        მწვანე.
9.          – რას მოგიწყენიამოდიმოლზე ყველამ ერთად ვითამაშოთ და მუხაც შეგვირიგდება
თქვა წრუწუნამ;      თქვა  მზემ;     )  თქვა   ციყვმა.
1       0.      ხის ტოტებიდან _____________  დაეშვნენ ციყვები
პარაშუტებივით;     საოცრად;      )  ნელა.
1        1.    გაიხსენეთ და დაწერეთ ციყვის საყვედური:
1          2.    როგორ გამოასწორა დათუნიამ თავისი შეცდომა?
აქტივობა 5:   წყვილში შესასრულებელი სამუშაო
მოსწავლეებს ვაძლევთ შემდეგ დავალებასერთი მოსწავლე ფურცელზე დაწერსრა მოეწონა ამ მოთხრობაშიმეორე კი  რა არ მოეწონა.
შემდეგ წაიკითხავენ ერთმანეთის მოსაზრებებს და შეაჯამებენ.
აუცილებელიამოსაზრებები იყოს დასაბუთებული.
შედეგადსასწავლო პროცესი გახდა საინტერესო და სახალისომოსწავლეებს აუმაღლდათ მოტივაციაგაკვეთილზე მაღალი იყო ჩართულობის ხარისხიმოსწავლეებს განუვითარდათ ის უნარები და კომპეტენციებირომლებიც 21- საუკუნის უნარებად მოიაზრებაკერძოდკრიტიკული და შემოქმედებითი აზროვნებაკომუნიკაციათანამშრომლობადამოუკიდებლად მუშაობასაკუთარი სწავლის მართვაწიგნიერება.
გამოყენებულმა რესურსმა ხელი შეუწყო ისეთი სასწავლო უნარების განვითარებასაცროგორიცაა ყურადღების კონცენტრაციააზრის გამოხატვაპრეზენტაციაგააზრება და ინტერპრეტაცია.
გამოყენებული ლიტერატურა:
1.       ეროვნული სასწავლო გეგმა 2011-2016
2.       ტრენინგმოდულის შებრუნებული საკლასო ოთახი მასალები  მარიკა ჩიტაძე
www.gesj.internet-academy.org.ge/download.php?id=2255.pdf&t=1 (წვდომის თარიღი: 31.01.2016)
http://www.ict.tpdc.ge/video/13   (წვდომის თარიღი: 31.01.2016)

ნინო დათუკიშვილი
პროგრამა ასწავლე საქართველოსთვის კონსულტანტმასწავლებელი

No comments:

Post a Comment